sobota, 14 maja 2016

NEWS: N°5 L'Eau by CHANEL (2016)

Chanel No 5 to najbardziej rozpoznawalne perfumy na świecie. Legendarny zapach stworzony został 94 lata temu. Recepturę perfum stworzył Francuz  Ernest Beaux w 1917 roku który wyemigrował z Rosji w okresie rewolucji 1917 (rodzina Ernesta Beauxa odpowiadała za perfumy na carskim dworze w Rosji). Zaprezentowane po raz pierwszy w 1921 roku do dziś są jednym z najbardziej znanych i najlepiej sprzedających się perfum na świecie. Jednak dopiero młoda i dość kontrowersyjna jak na tamte czasy projektantka -Gabrielle Coco Chanel wprowadziła je na rynek.
Data pojawienia się Chanel No 5 ma dwie wersje: oficjalną i nieoficjalną. Oficjalna premiera miała miejsce w połowie 1922 roku, natomiast nieoficjalna  odbyła się rok wcześniej w okolicach Bożego Narodzenia, kiedy to Coco otrzymała pierwsze 100 flakoników zapachu i rozdała je swoim najlepszym klientom. Wówczas też testowała zapach, a po upewnieniu się, że jest on idealny wprowadziła go do powszechnego użytku. Zapach składał się z około 80 składników. Do najważniejszych z nich zaliczyć wetywerię, wanilię, ambrę oraz olejek  sandałowy, składa się także z bukietu kwiatowego z róży stulistnej, lilii irysa, ylang ylangu i jaśminu, neroli oraz cytryny, bergamotki i mnóstwa aldehydów.
Jedna z legend głosi, że zupełnie przypadkowo dodano do zapachu zbyt dużo aldehydyów i to właśnie ich przedawkowanie sprawiło, że zapach stał się tak wyjątkowy. Nazwa „Chanel N° 5″ („Chanel nr 5″) pochodzi od ślepej próby, w której Ernest Beaux przedstawił Gabrielle Chanel pięć kompozycji zapachowych, z których wybrała ostatnią 5 próbkę. Według innych źródeł cyfra 5 była jej ulubioną, dlatego nazwała tak swoje perfumy. Produkcji perfum nie podjęła się firma należąca bezpośrednio do Gabrielle „Coco” Chanel, lecz konsorcjum, w którym projektantka mody miała 10% udziałów.

Dla Chanel, numer pięć był szczególnie ceniony jako oznaczający czystą postać rzeczy, jej ducha, jej mistyczne znaczenie.Warto tutaj dodać, że flakonik Chanel No 5 był do dziś zmieniany jedynie pięć razy i były to zmiany polegające na dostosowaniu opakowania do nowych czasów.
Zapachy miały dla Chanel wyjątkowe znaczenie. Jako dziecko wychowywała się w małej francuskiej wiosce. Proste zapachy kadzidła w kościele, mydło, czy nawet łój - inspirowały ją. Marzyła, by wprowadzić na rynek perfumy, jakich jeszcze nie było. Ten zapach miał być  prawdziwą, nieuchwytną kobietą. Jak wiemy w 1920 roku osiągnęła swój cel, ale dziesięć lat później sprzedała 90% udziałów jej perfum. Decyzji tej żałowała aż do śmierci.

Produkcja perfum odbywała się we Francji, jednak podczas II wojny światowej w Europie fabryka została przeniesiona do New Jersey. Było to dla projektantki ogromnym przeżyciem, ponieważ mimo, że materiały przewożono z Francji - jej zdaniem perfumy nie pachniały wówczas tak samo. Po wojnie  fabryka na powrót znalazła się we Francji, gdzie produkcja trwa do dziś.
Historia perfum ma też swoje ciemne strony, stały się one bowiem ulubionym zapachem nazistów i znalazły wśród nich wielu swoich sympatyków. Coco Chanel obawiała się, że z tego powodu perfumy zaczną budzić złe skojarzenia. Na szczęście - nic takiego się nie stało.

Buteleczka „Chanel N° 5″ w ciągu minionych siedemdziesięciu lat pięciokrotnie ulegała subtelnym zmianom. Mniej więcej co 20 lat jest lekko modyfikowana tak, by przystawała do nowej epoki. W przeciwieństwie do butelki, która pozostała taka sama od przebudowy w 1924 roku, zakrętka przeszła liczne modyfikacje. Oryginalny korek był mały i szklany. Ośmioboczna zatyczka, która stała się podpisem marki, została ustanowiony w 1924 roku, kiedy został zmieniony kształt butelki. W 1950 korek ścięto skośnie, a butelka była od tamtego czasu grubsza i mniej delikatna.W 1970 roku korek udoskonalono, ale w 1986 roku jego proporcje zostały zmienione więc jego rozmiar był bardziej harmonijny ze skalą butelki.


O wyjątkowości Chanel No 5 poza zapachem i niezwykłym flakonem świadczą również gwiazdy, które promują tę markę. Wśród najważniejszych wymienić tutaj można:Marylin Monroe (która nawet przed snem spryskiwała swoją skórę kilkoma kroplami No5), Catherine Deneuve, Vanessa Paradis, Carole Bouquet, Estella Warren, Jackie Kennedy, Nicole Kidman i Scarlett Johansson, czy Audrey Tatou, która zagrała samą projektantkę w filmie: "Coco Chanel". Nawet Marlon Brando czy Brad Pitt brał udział w kampanii reklamowej.

Kontynuacją perfum Chanel No 5 mającej już ponad 94 lat jest Chanel L'eau, które są lżejsze i świeższe od legendarnej Piątki. Nowa jedwabista wersja słynnej Piątki jest interpretacją wycelowaną głównie do młodszego odbiorcy. Wykreowana została przez płodnego perfumiarza domu Chanel Oliviera Polge który pracował systematycznie nad pachnidłem od 2013 roku. W nutach znajdziemy min: różę majową Centifolia z Grasse, ylang-ylang, jaśmin, cedr, białe piżmo, cytrynę, mandarynkę, pomarańczę, neroli, aldehydy a ich premiera zapowiadana jest na jesień 2016 roku.


 Zdjęcia, info pochodzą z:
https://www.instagram.com/explore/tags/newchanel5/
http://lula.pl/lula/1,95647,8651846,Historia_pewnych_perfum___Chanel_No_5.html

1 komentarz:

  1. Jest też historia, którą można przeczytać w książce autorstwa Marty Orzeszny "Antoine Cierplikowskiego. Król fryzjerów, fryzjer królów", jakoby flakon sławetnej piątki został skopiowany z flakonu perfum Antoniego. Kto był pierwszy? :-)

    OdpowiedzUsuń