poniedziałek, 24 listopada 2014

Nowość: Ephemera by Unsound: Bass, Drone, Noise

EPHEMERA: SYNESTETYCZNA INSTALACJA, W KTÓREJ ŁĄCZĄ SIĘ ZAPACH, DŹWIĘK I OBRAZ

Unsound cieszy się sławą festiwalu, który prezentuje i tworzy nieszablonową muzykę, konceptualne dzieła i wyjątkowe prace zamówione - nie tylko w rodzinnym Krakowie, ale również w Nowym Jorku, Londynie, Adelaide, Mińsku i nie tylko. Tym razem festiwal idzie jeszcze krok dalej ze swoim nowym
projektem o nazwie Ephemera.
Łączący w nowy, zaskakujący sposób zapach i dźwięk, pierwszy etap projektu Ephemera jest instalacją, w ramach której zaprezentowane zostały kompozycje zapachowe powstałe w opraciu o dźwięk – specyficzne podgatunki muzyki elektronicznej.
Nosem, który stoi za projektem, jest berlińczyk Geza Schoen, znany z przełomowej serii Escentric Molecules i innych awangardowych i niszowych zapachów (Paper Passion dla Wallpaper i Lagerfelda o zapachu świeżo wydrukowanych książek czy perfumy z serii Beautiful Mind, inspirowane mocą i pięknem ludzkiego umysłu).
Trzech muzyków – Ben Frost, Tim Hecker i Steve Goodman (aka Kode9) stworzyło surowy materiał muzyczny, który zreinterpretowany przez Schoena stał się bazą trzech zapachów: Noise, Drone i Bass. Zapachy stworzone przez Schoena to z kolei punkt wyjścia dla kolejnych kompozycji dźwiękowych w ramach instalacji.
Małgorzata Płysa, współkuratorka projektu, mówi: „Zapach i dźwięk to najbardziej nieuchwytne zmysły – nie mają widocznej, fizycznej formy ani powiązanego z nimi obrazu, ale mają moc oddziaływania na emocje, odkrywania wspomnień i poruszania pozostałych zmysłów. Zdecydowaliśmy się zatrzeć granice, połączyć nasze doświadczenia z różnymi rodzajami dźwięku – często szorstkimi, fizycznymi – ze zmysłem powonienia, i przekonać się, co z tego wyjdzie.”

Wizualna strona projektu Ephemera to ewoluujący wzór, stworzony przez pracującego w Londynie Manuela Sepulvedę (Optigram) , berlińskiego artystę wideo Marcela Webera (MFO) oraz krakowskiego artystę Piotra Jakubowicza. Składa się on z części świetlnej – specjalnych konstrukcji światłowodowych, wideo oraz sitodruku – poszczególne elementy ukazują się pod wpływem światła.
Instalacja została po raz pierwszy pokazana na Unsound Festival New York w galerii Audio Visual Arts (AVA). Po debiucie w AVA, Ephemera odwiedziła Kraków – w Kamienicy Szołayskich, oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie 13.10.2014 pokazana została pełna wersja instalacji.
Ephemera to również nazwa linii perfum stworzonych przez Unsound, których premiera miała miejsce w ramach Unsound w Krakowie. Linia składa się z trzech zapachów odwzorowujących dźwięki: Bass, Noise i Drone. Dostępne będą w formie zestawu trzech zapachów o pojemnościach 15 ml oraz osobno w butelce o pojemności 30 ml.
Drone
Nuty głowy: Aldehydy, Akord powietrza, Zielona limeta,
Nuty serca: Jodła, Jagody jałowca, Hedione,
Nuty bazy: Szara ambra, Paczula, Wetiwer, Drewno cedrowe.

Bass
Nuty głowy: Akordy dymne, Nuty drzewne, Rum,
Nuty serca: Skóra, Żywica mastyks, Herbata,
Nuty bazy: Kastoreum, Mech, Drewno cedrowe, Kadzidło frakońskie.

Noise
Nuty głowy:  Aldehydy, Akordy Ozonowe, Czarny pieprz,
Nuty serca: Magnolia, Orchidea, Szafran,
Nuty bazy: Ambra, Labdanum, Skóra, Drewno cedrowe.



ZAPACH INSPIROWANY DŹWIĘKIEM - ROZMOWA Z GEZĄ SCHOENEM


Jaki związek Twoim zdaniem istnieje między dźwiękiem a zapachem – zarówno w dosłownym, fizycznym, jak i przenośnym sensie?

Muzyka elektroniczna może być dosyć abstrakcyjna, jedna pewne dźwięki potrafią moim zdaniem prowadzić do powiązań z zapachami.

Jak znajdujesz takie dźwiękowo-zapachowe połączenia? Było to dla Ciebie wyzwaniem?

To połączenie jest trudne do wyjaśnienia – dotyczy uczuć, które wywołuje we mnie muzyka. To zdecydowanie wyzwanie! Takie interdyscyplinarne działania są bardzo nietypowe; tworzenie perfum ma swój własny rytm i dynamikę i każda poszczególna interpretacja może wydawać się jasna i logiczna dla jednego odbiorcy, ale dla innego już nie.

Co w tym projekcie zaciekawiło Cię najbardziej?

Przede wszystkim sam proces tworzenia, to, co muzyka wyzwala we mnie. Wszystkie trzy dźwięki znacznie różnią się od siebie i wymagały osobnego „przekładu”.

Czy korzystasz ze słuchu lub innych zmysłów, gdy poszukujesz inspiracji dla nowych zapachów?

Zazwyczaj nie korzystam z muzycznych inspiracji, tak samo jak nie tańczę przed gotowaniem ani nie dotykam różnych dziwnych powierzchni, zanim rozpiszę wzór chemiczny. To wszystko bardzo indywidualne sprawy, trochę artystycznie nadęte.
Tworzenie perfum to mieszanka wiedzy ze świetną zabawą w wywoływanie nowych wrażeń, ale tym, co w końcu liczy się najbardziej, jest świetny zapach.



Unsound
Unsound to festiwal muzyki i pokrewnych sztuk, powstały w 2003 roku w Krakowie. Dziś edycje imprezy odbywają się w Nowym Jorku, Londynie i Adelaide (w ramach Adelaide Festival). Unsound jest również znany z zamawiania nowych prac w ramach Unsound Productions.

Geza Schoen
Berlińczyk Geza Schoen jest jednym z najbardziej radykalnych twórców perfum, znanym ze swojego minimalizmu oraz ze skomponowania linii Escentric Molecules – próby redukcji perfum do pojedynczego składnika. Ze swoim „antymarketingowym” podejściem do tworzenia zapachów i
reputacją awangardzisty i konceptualisty, Schoen jest doskonałym „nosem” dla instalacji Ephemera.

Ben Frost
Urodzony w Australii, a obecnie mieszkający i pracujący na Islandii, Ben Frost tworzy kombinacje złożone z muzyki, rytmu, technologii, ciała, sztuki performance, słów, sztuk wizualnych, piękna i brutalności – z powodzeniem łącząc różne dyscypliny artystyczne. Został wybrany Protégé
w programie Rolex Mentor & Protégés Arts Initiative, gdzie jego mentorem był Brian Eno. Frost komponował dotychczas muzykę dla teatru, filmu, spektakli tanecznych, instalacji i opery, którą wyreżyserował - The Wasp Factory.

Tim Hecker
Tim Hecker jest muzykiem elektronicznym z Montrealu. Jego muzyka ma wymiar jednocześnie fizyczny i emocjonalny; krytycy opisywali ją jako „strukturalny ambient”, „barwne płyty tektoniczne” i „muzykę elektroniczną dla katedr”. Działając na pograniczu hałasu, dysonansów i melodii, często
pracuje z tradycyjnymi instrumentami, które następnie zostają poddane obróbce cyfrowej.

Steve Goodman (aka Kode9)
Steve Goodman jest pracującym w Londynie twórcą muzyki elektronicznej I DJ-em. Jest pionierem brytyjskiej sceny dubstepowej I założycielem wytwórni Hyperdub, w której promuje eksperymentalne odmiany muzyki klubowej. Należy do zespołu badaczy AUDINT, jest również autorem
książki „Sonic Warfare” (MIT Press) w której opisuje sposoby, w jakie muzyka może być wykorzystywana jako broń i narzędzie budzenia strachu.

Manuel Sepulveda (Optigram)
Manuel Sepulveda jest grafikiem znanym najlepiej z okładek wydawnictw dla wytwórni Hyperdub, Warp i Planet Mu (albumy artystów takich jak Ikonika, Mark Pritchard, Aphex Twin, Kode9 & The Spaceape, Squarepusher, DJ Nate i Traxman).

Marcel Weber (aka MFO)
Niemiecki artysta wideo Marcel Weber to wieloletni współpracownik Unsound, współtwórca projektów zamówionych (z artystami takimi jak Kode9, Lustmord, Biosphere, Roly Porter, a ostatnio Jed Kurzel przy Snowtown: Live). Jego prace pojawiały się na licznych festiwalach, m.in. CTM, Transmediale, Unsound czy Mutek, a także w prestiżowych instytucjach – British Film Institute, Centre Pompidou i in.

Piotr Jakubowicz
Rocznik 1973. Artysta, animator, projektant, autor filmów. Absolwent Akademi Sztuk Pięknych w Krakowie. Mieszka i pracuje w Paryżu. Od wielu lat tworzy identyfikację wizualną festiwalu Unsound. Jego prace były pokazywane w wielu galeriach, m.in. Vinopolis - London, C/O - Berlin, The Cooper Union Gallery - New York, UCLA - Los Angeles, Acyama Spiral - Tokyo. Jednocześnie jego filmy i projekty graficzne od lat wspomagają kampanie reklamowe klientów na całym świecie.



http://www.muzeum.krakow.pl/fileadmin/Projekty/EPHEMERA%20press%20PL_4.pdf

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz