EPHEMERA:
SYNESTETYCZNA INSTALACJA, W KTÓREJ ŁĄCZĄ SIĘ ZAPACH,
DŹWIĘK I OBRAZ
Unsound
cieszy się sławą festiwalu, który prezentuje i tworzy nieszablonową muzykę,
konceptualne dzieła i wyjątkowe prace zamówione - nie tylko w rodzinnym
Krakowie, ale również w Nowym Jorku, Londynie, Adelaide, Mińsku i nie tylko.
Tym razem festiwal idzie jeszcze krok dalej ze swoim nowym
projektem
o nazwie Ephemera.
Łączący w
nowy, zaskakujący sposób zapach i dźwięk, pierwszy etap projektu Ephemera jest
instalacją, w ramach której zaprezentowane zostały kompozycje zapachowe
powstałe w opraciu o dźwięk – specyficzne podgatunki muzyki elektronicznej.
Nosem, który stoi za projektem, jest berlińczyk Geza Schoen, znany z przełomowej serii Escentric Molecules i innych awangardowych i niszowych zapachów (Paper Passion dla Wallpaper i Lagerfelda o zapachu świeżo wydrukowanych książek czy perfumy z serii Beautiful Mind, inspirowane mocą i pięknem ludzkiego umysłu).
Nosem, który stoi za projektem, jest berlińczyk Geza Schoen, znany z przełomowej serii Escentric Molecules i innych awangardowych i niszowych zapachów (Paper Passion dla Wallpaper i Lagerfelda o zapachu świeżo wydrukowanych książek czy perfumy z serii Beautiful Mind, inspirowane mocą i pięknem ludzkiego umysłu).
Trzech
muzyków – Ben Frost, Tim Hecker i Steve Goodman (aka Kode9) stworzyło surowy
materiał muzyczny, który zreinterpretowany przez Schoena stał się bazą trzech
zapachów: Noise, Drone i Bass. Zapachy stworzone przez Schoena to z kolei punkt
wyjścia dla kolejnych kompozycji dźwiękowych w ramach instalacji.
Małgorzata
Płysa, współkuratorka projektu, mówi: „Zapach i dźwięk to najbardziej nieuchwytne
zmysły – nie mają widocznej, fizycznej formy ani powiązanego z nimi obrazu, ale
mają moc oddziaływania na emocje, odkrywania wspomnień i poruszania pozostałych
zmysłów. Zdecydowaliśmy się zatrzeć granice, połączyć nasze doświadczenia z
różnymi rodzajami dźwięku – często szorstkimi, fizycznymi – ze zmysłem
powonienia, i przekonać się, co z tego wyjdzie.”
Wizualna
strona projektu Ephemera to ewoluujący wzór, stworzony przez pracującego w Londynie
Manuela Sepulvedę (Optigram) , berlińskiego artystę wideo Marcela Webera (MFO) oraz
krakowskiego artystę Piotra Jakubowicza. Składa się on z części świetlnej –
specjalnych konstrukcji światłowodowych, wideo oraz sitodruku – poszczególne
elementy ukazują się pod wpływem światła.
Instalacja
została po raz pierwszy pokazana na Unsound Festival New York w galerii Audio Visual
Arts (AVA). Po debiucie w AVA, Ephemera odwiedziła
Kraków – w Kamienicy Szołayskich, oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie 13.10.2014
pokazana została pełna wersja instalacji.
Ephemera
to również nazwa linii perfum stworzonych przez Unsound, których premiera miała
miejsce w ramach Unsound w Krakowie. Linia składa się z trzech zapachów
odwzorowujących dźwięki: Bass, Noise i Drone. Dostępne będą w formie zestawu
trzech zapachów o pojemnościach 15 ml oraz osobno w butelce o pojemności 30 ml.
Drone
Nuty
głowy: Aldehydy, Akord powietrza, Zielona limeta,
Nuty serca:
Jodła, Jagody jałowca, Hedione,
Nuty bazy:
Szara ambra, Paczula, Wetiwer, Drewno cedrowe.
Bass
Nuty
głowy: Akordy dymne, Nuty drzewne, Rum,
Nuty serca:
Skóra, Żywica mastyks, Herbata,
Nuty bazy:
Kastoreum, Mech, Drewno cedrowe, Kadzidło frakońskie.
Noise
Nuty
głowy: Aldehydy, Akordy Ozonowe, Czarny
pieprz,
Nuty serca:
Magnolia, Orchidea, Szafran,
Nuty bazy:
Ambra, Labdanum, Skóra, Drewno cedrowe.
ZAPACH
INSPIROWANY DŹWIĘKIEM - ROZMOWA Z GEZĄ SCHOENEM
Jaki
związek Twoim zdaniem istnieje między dźwiękiem a zapachem – zarówno w
dosłownym, fizycznym, jak i przenośnym sensie?
Muzyka elektroniczna może być dosyć
abstrakcyjna, jedna pewne dźwięki potrafią moim zdaniem prowadzić do powiązań z
zapachami.
Jak
znajdujesz takie dźwiękowo-zapachowe połączenia? Było to dla Ciebie wyzwaniem?
To połączenie jest trudne do
wyjaśnienia – dotyczy uczuć, które wywołuje we mnie muzyka. To zdecydowanie
wyzwanie! Takie interdyscyplinarne działania są bardzo nietypowe; tworzenie
perfum ma swój własny rytm i dynamikę i każda poszczególna interpretacja może
wydawać się jasna i logiczna dla jednego odbiorcy, ale dla innego już nie.
Co w tym
projekcie zaciekawiło Cię najbardziej?
Przede wszystkim sam proces
tworzenia, to, co muzyka wyzwala we mnie. Wszystkie trzy dźwięki znacznie
różnią się od siebie i wymagały osobnego „przekładu”.
Czy
korzystasz ze słuchu lub innych zmysłów, gdy poszukujesz inspiracji dla nowych
zapachów?
Zazwyczaj nie korzystam z
muzycznych inspiracji, tak samo jak nie tańczę przed gotowaniem ani nie dotykam
różnych dziwnych powierzchni, zanim rozpiszę wzór chemiczny. To wszystko bardzo
indywidualne sprawy, trochę artystycznie nadęte.
Tworzenie perfum to mieszanka
wiedzy ze świetną zabawą w wywoływanie nowych wrażeń, ale tym, co w końcu liczy
się najbardziej, jest świetny zapach.
Unsound
Unsound to
festiwal muzyki i pokrewnych sztuk, powstały w 2003 roku w Krakowie. Dziś
edycje imprezy odbywają się w Nowym Jorku, Londynie i Adelaide (w ramach
Adelaide Festival). Unsound jest również znany z zamawiania nowych prac w
ramach Unsound Productions.
Geza
Schoen
Berlińczyk
Geza Schoen jest jednym z najbardziej radykalnych twórców perfum, znanym ze
swojego minimalizmu oraz ze skomponowania linii Escentric Molecules – próby
redukcji perfum do pojedynczego składnika. Ze swoim „antymarketingowym”
podejściem do tworzenia zapachów i
reputacją
awangardzisty i konceptualisty, Schoen jest doskonałym „nosem” dla instalacji
Ephemera.
Ben Frost
Urodzony w
Australii, a obecnie mieszkający i pracujący na Islandii, Ben Frost tworzy
kombinacje złożone z muzyki, rytmu, technologii, ciała, sztuki performance,
słów, sztuk wizualnych, piękna i brutalności – z powodzeniem łącząc różne
dyscypliny artystyczne. Został wybrany Protégé
w
programie Rolex Mentor & Protégés Arts Initiative, gdzie jego mentorem był
Brian Eno. Frost komponował dotychczas muzykę dla teatru, filmu, spektakli
tanecznych, instalacji i opery, którą wyreżyserował - The Wasp Factory.
Tim Hecker
Tim Hecker
jest muzykiem elektronicznym z Montrealu. Jego muzyka ma wymiar jednocześnie
fizyczny i emocjonalny; krytycy opisywali ją jako „strukturalny ambient”,
„barwne płyty tektoniczne” i „muzykę elektroniczną dla katedr”. Działając na
pograniczu hałasu, dysonansów i melodii, często
pracuje z
tradycyjnymi instrumentami, które następnie zostają poddane obróbce cyfrowej.
Steve
Goodman (aka Kode9)
Steve
Goodman jest pracującym w Londynie twórcą muzyki elektronicznej I DJ-em. Jest
pionierem brytyjskiej sceny dubstepowej I założycielem wytwórni Hyperdub, w
której promuje eksperymentalne odmiany muzyki klubowej. Należy do zespołu
badaczy AUDINT, jest również autorem
książki
„Sonic Warfare” (MIT Press) w której opisuje sposoby, w jakie muzyka może być
wykorzystywana jako broń i narzędzie budzenia strachu.
Manuel
Sepulveda (Optigram)
Manuel
Sepulveda jest grafikiem znanym najlepiej z okładek wydawnictw dla wytwórni
Hyperdub, Warp i Planet Mu (albumy artystów takich jak Ikonika, Mark Pritchard,
Aphex Twin, Kode9 & The Spaceape, Squarepusher, DJ Nate i Traxman).
Marcel
Weber (aka MFO)
Niemiecki
artysta wideo Marcel Weber to wieloletni współpracownik Unsound, współtwórca
projektów zamówionych (z artystami takimi jak Kode9, Lustmord, Biosphere, Roly
Porter, a ostatnio Jed Kurzel przy Snowtown: Live). Jego prace pojawiały się na
licznych festiwalach, m.in. CTM, Transmediale, Unsound czy Mutek, a także w
prestiżowych instytucjach – British Film Institute, Centre Pompidou i in.
Piotr
Jakubowicz
Rocznik
1973. Artysta, animator, projektant, autor filmów. Absolwent Akademi Sztuk
Pięknych w Krakowie. Mieszka i pracuje w Paryżu. Od wielu lat tworzy
identyfikację wizualną festiwalu Unsound. Jego prace
były pokazywane w wielu galeriach, m.in. Vinopolis - London, C/O - Berlin, The Cooper
Union Gallery - New York, UCLA - Los Angeles, Acyama Spiral - Tokyo. Jednocześnie jego filmy i projekty
graficzne od lat wspomagają kampanie reklamowe klientów na całym świecie.
http://www.muzeum.krakow.pl/fileadmin/Projekty/EPHEMERA%20press%20PL_4.pdf
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz