niedziela, 4 września 2016

Lubin - Historia marki oraz jej legendarnego pachnidła Idole

Pierre-Francois Lubin, jeden z największych perfumiarzy w historii, miał swój wielki wkład w rozwój sztuki perfumiarstwa. W roku 1798 otworzył swój pierwszy butik, Au Bouquet de Roses, a jego nazwa była hołdem dla królowej, którą spotkał tragiczny los. Subtelne mieszanki i egzotyczne wonie tworzone przez Lubina szybko przyniosły popularność pośród członków socjety towarzyskiej o kokieteryjnym usposobieniu i najbardziej wyszukanych gustach tak, iż stał się on najmodniejszym perfumiarzem epoki. W 1821 roku Lubin został oficjalnym dostawcą Jerzego IV, króla Anglii, a w roku 1823 - cara Aleksandra I. Tuż po rewolucji francuskiej Pierre François Lubin otworzył perfumerię przy ulicy Sainte Anne w Paryżu. Najmożniejszej klienteli oferował perfumy, pudry, wstążki zapachowe i maski balowe. Jego najbardziej znanym produktem była Eau Vivifiante, zwana później Eau de Lubin.



Dzięki zapachom Pierre François Lubin wkrótce stał się ulubieńcem dworu cesarskiego. Jego talent zaczęły rozsławiać: cesarzowa Józefina i Paulina Bonaparte, księżna Borghese, a później królowa Maria Amelia z dynastii Burbonów. Tworzone przez niego zapachy stały się znane na całym świecie. Był dostawcą niemal wszystkich europejskich dworów. Z zachowanych rachunków wynika, że miał też wielu klientów wśród polskiej arystokracji. W 1823 r. został mianowany oficjalnym perfumiarzem cara Rosji. Od 1828 r. był pierwszym francuskim dostawcą perfum dla amerykańskich elit.

W styczniu 1844 roku, Dom Perfumeryjny Lubin stał się własnością Feliksa Prota, który jako uczeń i dziedzic duchowy Lubina i pozostawał w bliskich stosunkach z założycielem firmy. Rozpoczął on proces międzynarodowej popularyzacji Domu Perfumeryjnego Lubin i w 1873 roku w Cannes na Lazurowym Wybrzeżu wybudował pierwszą w Europie, nowoczesną fabrykę perfum.
Ekspansja firmy Lubin na rynek Stanów Zjednoczonych rozpoczęła się pod koniec lat 30-tych XIX w. Przez kolejne trzy dekady trwał złoty wiek firmy Lubin w Stanach Zjednoczonych, do momentu wybuchu Wielkiej Depresji w 1929 roku.

Potomkowie Feliksa Prota, Andre wraz z kuzynem Paulem Protem, wspólnie rozpoczęli prowadzenie firmy Lubin pod koniec II wojny światowej w 1945 roku. W 1955 roku nowy zespół wprowadził na rynek Gin Fizz. Zapach ten był dziełem uznanego kreatora perfum, Henriego Gibouleta, który w ten sposób oddał hołd jednej z najpiękniejszych i najbardziej szykownych kobiet XX wieku, Grace Kelly. Gin Fizz okazał oszałamiającym sukcesem.
Paul i Andre Prot byli zaangażowani w działalność firmy do końca lat 60-tych. W 1968 roku wprowadzili z wielkim sukcesem na rynek zapach L'Eau Neuve. L de Lubin, zaprezentowany w 1975 roku, zdobył uznanie międzynarodowe. W tym czasie Dom Perfumeryjny Lubin został sprzedany jednej z grup kapitałowych, co zapoczątkowało okres powolnego upadku firmy.

W roku 1998 firma Lubin stanęła na skraju bankructwa, jednakże grupa prywatnych inwestorów, pod przewodnictwem francuskiego przedsiębiorcy Gillesa Thevenina, byłego Dyrektora Kreatywnego słynnej firmy perfumeryjnej Guerlain wraz z dwoma synami Paula Prota, zdołała ocalić historyczny dom perfumeryjny.

W 2004 roku Gilles sprzedał swój majątek, co miał, aby przywrócić światu jedną z największych perfumeryjnych marek. A już rok później wprowadzono na rynek nową wersję zapachu Idole, co pozwoliło firmie Lubin odzyskać status wyjątkowego domu perfumeryjnego, cieszącego się wielką estymą.

Historia pachnidła Idole
Pierwszy Idole marki Lubin tak naprawdę został wykreowany w 1962 roku sklasyfikowany został jako kwiatowo-szyprowy skierowany do kobiet. Pachnidło to było 466 zapachem wykreowanym od daty powstania firmy, czyli od 1798 roku (Obecnie marka posiada 16 reaktywowanych zapachów w swojej kolekcji)
Oryginalny Idole z lat 60-tych był dostępny jako czyste perfumy, perfumowana woda toaletowa i woda toaletowa. Pachnidło to było nadal wydawane również w latach 70-tych aż do wycofania w 1980 roku.

W 2005 roku po ponad dwudziestoletniej przerwie przywrócony do życia zapach został kompletnie zmieniony przez Olivię Giacobetti który w niczym nie przypomina oryginalnej edycji z 1962 roku. skomponowała przyprawowo-drzewny zapach z intrygującą dymną nutą palonego drewna i rumu. Pachnidło zostało przedstawione w oryginalnej butelce projektu Serge Mansau i sklasyfikowane zostało jako pikantno- drzewny zapach dla mężczyzn.
Do roku 2009, woda toaletowa Idole została zreformułowana w celu dostosowania się do przepisów IFRA.
Lubin poszukiwał początków ludzkości, pierwszych śladów człowieka, prymitywnego idola. Inspirował go afrykański mahoń zwilgotniały przez tropikalne deszcze i heban utwardzony przez dym, mistyczne drewno przepełnione duchem Afryki, urzekające drewno voodoo, upajający zapach palmy dum.Idole de Lubin jest nawiązaniem do egzotycznych morskich podróży Pierre’a François Lubina odMadagaskaru i Zanzibaru we Wschodniej Afryce po indonezyjską wyspę Jawę.

W 2011 roku kultowa pozycja marki Lubin wydana została w nowej wersji jako EDP czyli woda perfumowana. Za sterami ponownie zasiadła Olivia Giacobetti. Zapach został przedstawiony w intrygującym flakonie, który zaprojektował Serge Mansau. Ispirację stanowił dla niego żagiel tradycyjnej afrykańskiej łodzi znanej jako feluka. Woda perfumowana Idole de Lubin nabrała nieco cieplejszego, a zarazem mrocznego charakteru. Trzyma się bliżej ciała ale utrzymuje się dłużej na skórze od wody toaletowej. Czarny flakon z bursztynowym korkiem nawiązuje do stylu art déco.
Najnowszy Idole to swoista podróż do początków ludzkości, poszukiwanie pierwszych śladów człowieka, prymitywnego idola. Inspirację stanowił m. in. afrykański mahoń i heban - mistyczne drzewo skrywające w sobie ducha Afryki. 

"Wznieć pożar dżungli a ogarnie cię aromat leśnego likieru bogatego w gorące przyprawy, słodkiego jak trzcina cukrowa, i ciepłego jak skóra."
Olivia Giacobetti 

Idole by Lubin (1962)
Nuty głowy: aldehydy, bergamotka, brzoskwinia,
Nuta serca: jaśmin, konwalia,
Nuty bazy: drewno sandałowe, paczula, cyweta, mech dębowy, ambra.

Idole by Lubin (2005/2009)
Woda toaletowa:
Nuty głowy: absolut rumu, szafran, czarnuszka i gorzka pomarańcza,
Nuta serca: palma dum (widlica tebańska), palony heban, olibanum, kadzidło i akord trzciny cukrowej,
Nuty bazy: czerwone drewno sandałowe, dymny heban, skóra.

Idole by Lubin Eau de Perfum (2011)
Nuty głowy: absolut rumu, szafran, czarnuszka i gorzka pomarańcza,
Nuta serca: Doum palmowy, dymny heban, olibanum, kadzidło i akord trzciny cukrowej,
Nuty bazy: kadzidło, skóra, czerwona ambra, labdanum i drewno sandałowe.

2 komentarze:

  1. Jakie piękne te stare flakony! Niczego im nie brakuje. Pojęcia nie miałam, że ta marka istnieje tak długo.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak! Jest to jedna z najstarszych marek i jak zawsze ma wspaniałe flakony.

    OdpowiedzUsuń